Pneumoftiziologija

Pulmologija, u medicini je specijalnost koja se bavi bolestima dišnog sustava.

Pulmološki specijalistički pregled počinje anamnezom, odnosno razgovorom pacijenta s liječnikom pulmologom o sadašnjim simptomima (tegobama) te o bolestima koje su prethodile kao i bolestima u porodici.

Vodeći simptomi koji su vezani za plućne bolesti su kašalj, iskašljaj, bol u prsima. Pacijent donosi na uvid svoju medicinsku dokumentaciju i popis lijekova koje uzima. Slijedi cjelokupni klinički pregled (status) sa naglaskom na disajni sistem . Potom se rutinski obavlja spirometrija i pulsna oksimetrija – postupci kojim se procjenjuje plućna funkcija.
Liječnik postavlja radnu dijagnozu te plan daljnjih pretraga, ponekad bronhoskopiju.

Spirometrija je jednostavna pretraga koja pokazuje temeljne plućne funkcije – mjere se plućni volumeni i protoci zraka kroz dišne putove. Metoda je neophodna u dijagnostici astme i HOPB-a kao i drugim bolestima koje utječu na plućnu funkciju, primjerice plućna fibroza, tumori.
Kontrolni nalaz pokazat će uspješnost terapije.

Pulsna oksimetrija upotpunjuje informaciju i očitava zasićenost krvi kisikom kroz nekoliko sekundi postavljanjem puls-oksimetra na prst ruke.

Bronhodilatatorni test je jedan od dinamskih testova u pulmologiji koji se izvodi primjenom određenog bronhodilatatora, koji širi disajni put, kod bolesnika s manifestnom opstrukcijom.
Predstavlja brz, jednostavan i bezbolan metod kojim se procenjuje plućna funkcija.
Traje oko 60 minuta. Ima dijagnostički značaj kod potvrde astme.